U kunt een ‘second opinion’ (tweede mening) vragen. Dit betekent dat u een mening vraagt van een andere zorgverlener dan uw behandelaar. U dient uw behandelaar dit wel te laten weten.

U kunt een second opinion vragen als u bijvoorbeeld een belangrijke beslissing moet nemen over de behandeling. Of als u twijfelt over een diagnose of behandeling.

Wanneer U heeft iemand gevonden die bereid is een second opinion te geven zijn soms zijn de gegevens uit uw medisch dossier voldoende om een oordeel of advies te kunnen geven. Meestal zal de zorgverlener mogelijke behandelingen met u willen bespreken. Soms zal hij voor aanvullende informatie contact met uw eigen behandelaar willen opnemen.

Wanneer u een second opinion vraagt, krijgt u die ook. Het zal u geruststellen als de andere deskundige hetzelfde advies geeft als uw eigen behandelaar. De kans bestaat ook dat u een ander advies krijgt. Dit kan u in verwarring brengen:

Welk advies kunt u het beste opvolgen? Weet de een het beter? Zijn de verschillende behandelingen gelijkwaardig? U zult een keuze moeten maken.

In sommige gevallen zal de andere behandeling u meer aanspreken en valt de keuze u gemakkelijk. Meestal is het maken van een keuze behoorlijk zwaar. In principe blijft u onder behandeling van uw eigen behandelaar. Naar aanleiding van de second opinion kunt u besluiten om de behandeling elders voort te zetten.

Vraag bij uw zorgverzekeraar wat u moet doen voordat u een second opinion vraagt. De zorgverzekeraar accepteert de kosten van een second opinion niet altijd. U moet de second opinion dan zelf betalen.

Voor meer informatie over een second opinion kunt u terecht bij uw eigen zorgverzekeraar.